Zapewne każdy choć raz próbował zrobić z kolorowej fotografii czarno-białą. Zdjęcia takie działają na nas głównie poprzez kształty, światło, fakturę i kompozycję zdjęcia. W wielu przypadkach fotografia czarno-biała ma większą siłę oddziaływania niż jej wersja nie pozbawiona kolorów.
Jak więc osiągnąć efekt, który odda w skali szarości tę magię fotografii czarno-białej?
Istnieje kilka sposobów na zmianę koloru w skalę szarości. Opiszę je posługując się programem Adobe Photoshop. Aby jednak pokazać jakąś alternatywę dla nie posiadających tego oprogramowania, które w końcu słono kosztuje opowiem również jak to zrobić w darmowym programie GIMP .
Oto oryginalne zdjęcie, które będziemy zamieniać na wersję czarno-białą.
1. Metoda pierwsza – prosta zmiana przestrzeni kolorów.
W Photoshopie wybieramy menu Obrazek>Tryb>skala szarości i po potwierdzeniu wyskakującego okna o utracie kolorów otrzymujemy taki oto wynik:
W GIMPie robimy to poprzez menu Obraz>Tryb>Odcienie szarości.
Efekt jak widać nie powala na kolana, kolory poszczególnych pikseli zostały uśrednione do jasności będącej wypadkową podstawowych kolorów RGB. Obraz jest nieciekawy i mało zróżnicowany.
No dobrze, spróbujmy więc z innej beczki.
2. Metoda druga – obniżenie nasycenia kolorów do zera.
Photoshop – menu Obrazek>Dopasuj>Barwa/Nasycenie – w otwartym okienku suwak Nasycenie przesuwamy w skrajne, lewe położenie.
GIMP – menu Kolory>Odcień i nasycenie – suwak Nasycenie jak wyżej.
Otrzymany efekt wygląda tak:
Jakby trochę lepiej, ciągle jednak efekt nie zadowala. Widać, że odpowiada za to trochę inny algorytm, wciąż jednak nie mamy nad nim żadnej kontroli.
3. W końcu metoda trzecia – mikser kanałów.
Mikser kanałów to takie sprytne narzędzie, dzięki któremu możemy wpływać na wzajemny udział poszczególnych kanałów barwnych RGB w zdjęciu. Przy pracy miksera kanałów w trybie szarości udział poszczególnych kanałów barwnych oddawany jest przez jasność pikseli obrazu. Jak to zrobić?
Photoshop – menu Obrazek>Dopasuj>Mieszanie kanałów
GIMP – menu Kolory>Składowe>Mikser kanałów
W otwartych oknach zaznaczamy pole Monochromatycznie (Photoshop) oraz Monochromatyczny i Zachowaj luminancję (GIMP)
Teraz tylko pozostaje pobawić się suwaczkami uważnie obserwując podgląd obrazu, aż do osiągnięcia zadowalającego rezultatu. Dwie uwagi; po pierwsze zmian dokonujemy niewielkimi ruchami suwaków ponieważ efekt zmienia się bardzo gwałtownie, po drugie zbyt wielka ingerencja w obraz może się skończyć powstaniem dużego ziarna i szumu w niektórych partiach zdjęcia. Posiadacze Photoshopa mają podgląd efektu na bieżąco w edytowanym zdjęciu, używający GIMPa mają podgląd w okienku funkcji miksera (okienko można sobie bez problemu rozciągnąć i wtedy podgląd jest większy)
Poniżej dwie wersje zdjęcia z odpowiadającymi im ustawieniami suwaków.
Jak widać mamy bardzo duży wpływ na końcowy efekt i możemy w bardzo elastyczny sposób wpływać na klimat i nastrój zdjęcia. Zachęcam do eksperymentów ponieważ ta metoda wymaga nieco wprawy. Zapewniam, że każda chwila spędzona na treningu zaowocuje w przyszłości fantastycznymi efektami.
Dziękuję Jarku za tekst dotyczący zamiany kolorowych zdjęć na czarno-białe. Jest niezwykle przydatny. Przyznam, że nigdy nie testowałem innego sposobu niż pierwszy. Trzecia metoda jest rewelacyjna. Najciekawiej wygląda „wyłuskiwanie” struktury na fotografii i jej wzmacnianie bądź wygaszanie. Zamieszczam link do efektu moich pierwszych prób: http://pl.fotoalbum.eu/Benedicto/a651276